onsdag 13 januari 2016

Ärtsoppa

  Nu måste jag skryta lite. Idag har jag gjort ärtsoppa. Min far skulle komma hit och hjälpa oss med ett rör i badrummet. Och eftersom han gillar ärtsoppa tänkte jag att det var en bra middag att bjuda på. Jag är själv inte så förtjust i det men gillar att laga det och det är ju så enkelt. Det var uppskattat av de andra som åt.
Mor hjälpte mig att ta ut granen ikväll så imorgon ska jag plocka ner allt det andra. Jag gillar julen och vill inte att den skall vara över men Fredde är trött på alla julsaker så jag får väl plocka ner det... tyvärr.

Recept på ärtsoppa:
¤ 6dl gula ärtor
¤1.5 dl vatten
¤ 1 tsk salt
¤ 1 hel Gullök
¤1 grönsaksbuljong
¤ stekt bacon

Gör så här:
Lägg ärtorna i blöt kvällen innan (minst 12 timmar i förväg). Ta nytt vatten och koka upp. Salta och lägg i en skalad lök och buljontärningen. Låt sjuda tills ärtorna blivit mjuka,ca 1 timme. Tabort löken. Stek bacon och häll i. Servera med senap på toppen och en bit bröd. 

//Cajza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar