lördag 8 februari 2014

Morotsbullar

Idag gjorde jag lite morotsbullar efter jobbet. Älskar att använda min ny bänk och det är mycket lättare att baka bröd och sånt nu, för nu har jag någonstans att ställa plåtarna på. Vi flyttade ju skafferiet till ett av skåpen under bänken och det är hur bra som helst. Många säger att vi inte skulle tabort vårt höga skafferi men än så länge är jag super nöjd med mitt lilla skafferi.


Morotsbullar
1 paket torrjäst
ca 10 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
5 dl mjölk
1 msk olivolja
1 tsk salt
2 rivna morötter

1. Blanda torrjästen och mjölet i en bunke.
2. Värm mjölken till 37 grader
3. Blanda alla ingredienser i bunken till en smidig deg
4. Jäs under bakduk i 30 minuter
5. Baka ut till bullar och jäs i 30 minuter till ( under tiden kan man gå ut och gå med hunden)
6. Sätt in i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter
7. ta ut och njut av mumsiga bullar 


//Cajsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar